Saturday, February 28, 2009

Pemasaran satu keperluan sosial

Asal usul pemasaran boleh dikesan melalui revolusi Industri sekitar tahun 1750an , bila manusia menemui proses pengeluaran secara massa- Consumer Marketing.

Perkembangan sejarah manusia memberi impak terhadap teori dan amalan pemasaran. Antaranya isu persekitaran yang melahirkan Pemasaran hijau, revolusi maklumat melahirkan pemasaran digital atau maya.

Philip Kotler (2000) mentakrifkan pemasaran sebagai satu proses sosial dan pengurusan oleh individu atau kumpulan untuk memperolehi sesuatu melalui pertukaran antara satu dengan yang lain.

Manakala Persatuan Pemasaran Amerika pula mentakrifkan seperti berikut :

” Pemasaran ialah satu proses, aktiviti dan kemahiran sosial oleh individu atau kumpulan untuk mencapai matlamat melaui rekaan, ciptaan, pembentukan dan pertukaran barangan , perkhidmatan, idea atau sesuatu yang bernilai dalam sebuah masyarakat.

Pemasaran adalah satu cabang daripada bidang sains sosial atau sains kemasyarakatan , bermakna pemasaran wujud di tengah-tengah masyarakat. Apabila ada sesuatu kelompok manusia yang hidup bermasyarakat , maka akan wujud aktiviti pemasaran. Manusia yang hidup bermasyakat saling bergantungan antara satu sama lain. Ianya banyak berkait dengan dunia perniagaan dan syarikat-syarikat besar. Kini, pemasaran digunapakai oleh institusi yang bukan berorientasi keuntungan seperti badan amal kelab , kelab sukan dan jabatan kerajaan.

Masih terdapat kekeliruan tentang pemasaran. Pemasaran bukan jualan . Jualan terjadi bila peniaga tanpa memikirkan apa yang di perukan oleh pengguna. Manakala konsep pemasaran pula di hasilkan bermula sebelum produk atau perkhidmatan di pasaran , syarikat akan berusaha mengenal pasti apa yang dikehendaki oleh pelanggannya. Usaha pemasaran bermula dengan pelanggan.

Dalam membincangan konsep dan keperluan adalan asas dalam pemasaran. Keperluan merupakan konsep yang paling asas dan merujuk kepada sesuatu yang mesti didapati oleh seseorang individu atau kumpulan manusia, sebagai contoh , makanan , tempat tinggal dan pakaian. Keperluan berlaku apabila seseorang berasa kekurangan secara fisiologi, barangan asas . Manakala kehendak merupakan keinginan manusia yang dicorakkan oleh budaya, persekitaran dan personaliti individu itu .Bila lapar inginkan makan sesuatu.


Pemasaran tidak berhenti setakat itu sahaja, Pemasaran bersifat dinamik dan selalu mengalami perubahan. Perubahan ini seharusnya berlaku untuk menyesuaikan dengan kemajuan zaman. Pada hari ini kemahiran pemasaran semakin diperlukan oleh setiap organisasi. Ini kerana pemasaran adalah satu proses , aktiviti dan kemahiran sosial . Ia juga satu cabang Sains Kemasyarakatan.

Pemasaran Hubungan

Kini , strategi kebanyaka syarikat telah beralih daripada pemasaran massa kepada pemasaran hubungan. Pada masa lalu , kebanyakan syarikat lebih memberi tumpuan mencari pelanggan baru untuk menjual barangan atau servis. Pemasaran hubungan sebagai ramuan pengerak kepada syarikat yang mendatar.

Konsep Pemasaran hubungan secara umumnya adalah strategi mengekalkan pelanggan yang sedia ada dan memberikan servis dengan membina hubungan yang berpanjangan.

Hubungan pelanggan tidak sekadar hubungan rasional sahaja, tetapi susah jauh memasuki dalam emosi pelangan. Ianya bukan stakat” Market share” tetapi telah menjadi ” Mind and Heart share”

Kunci kepada usaha membina hubungan yang berkekalan ialah membentuk nilai dan kepuasan pelanggan. Kepuasan pelanggan akan menghasilkan kepercayaan dan hubungan jangka panjang yang berterusan . Maka terciptalah kesetiaan pelanggan.. Pelanggan yang berpuashati akan membuat pembelian yang berulang-ulang dan mereka akan memberitahu pengguna lain tentang pengalaman mereka menggunakan barangan dan servis . perkara pokok disini ialah memadankan jangkaan pelanggan ( Expectation ) dengan prestasi perkhidmatan .

Kepuasan pelanggan adalah perkara yang utama. Pertimbangan yang di buat oleh pelanggan adalah berdasarkan pada pengalaman-pengalaman masa lalu atau sebelumnya dan kualiti keseluruhannya dibandingkan dengan perkhidmatan yang sebenarnya. Bila pengalaman sebelumnya melampaui harapan maka kepuasan berkemungkinan akan tinggi. Manakala pengalaman yang mengecewakan mengurangkan hubungan perniagaan.

Globalisasi memberi pengaruh cukup besar bagi pemasaran masa kini. Walau bagaimanapun ianya tidak lari dari tiga komponen utama iaitu pelanggan , pesaing dan perusahaan.

Strategi mengekalkan pelanggan semasa dan membina hubungan jangka masa yang panjang dan berterusan dan ini menguntungkan kedua –dua pihak.

Pelanggan membentuk jangkaan mengenai nilai terhadap tawaran yang dibuat dan terus membuat keputusan berdasarkan jangkaan ini. Pelanggan yng berpuashati banyak memberi faedah kepada syarikat. Mereka kurang sensitif kepada harga , bercakap positif tentang syarikat dan setia untuk jangka masa yang panjang kepada syarikat.

Banyak syarikat membentuk program kesetiaan dan mengekalkan pelanggan. Mereka memberi nilai dan kepuasan dengan menggunakan alat pemasaran untuk membina hubungan yang kukuh dengan pelanggan.